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Divrei Emmanuel Parashat Nitzavim


Síntesis de la Parashat Nitzavim

Moshé va a de tienda, a través del campo, diciendo adiós a sus querido pueblo; animándolos a cumplir con la Torá. Les dice que ya sea que él esté o no esté entre ellos, Dios está con ellos y derrotará a sus enemigos. Luego fortaleció el estatus Ieoshua, como el nuevo líder. Moshé les lee del libro de Devarim. Las partes que se leen tratan de la fidelidad hacia Dios, el pacto, la recompensa y el castigo.


Adonde hay amor hay perdón

Y el Señor tu Dios circuncidará tu corazón, y el corazón de tu semilla, y amaras al Señor tu Dios con todo tu corazón, y con toda tu alma, para que viváis. (Deut. 30:6)

De acuerdo con el ,Bal Haturim (1270-1343), este pasuk lleva en sí, el acrónimo para el mes de ‘Elul,’ en el que nos encontramos hoy. El mes de Elul es el mes que directamente precede las fiestas de Rosh Hashana y Iom Kippur. Durante esta temporada, el último mes del año, es un momento particularmente bueno para participar en teshuvá (retorno/arrepentimiento). De hecho este versículo, según él, se destina a enfocarnos en el arrepentimiento, ya que hace referencia al proceso de "la circuncisión del corazón» que el Baal Haturim describe como el proceso de teshuvá.

¿A qué se refiere “la circuncisión del corazón”? ¿Qué tiene que ver con la Teshuvá? ¿Y Por qué contiene el acrónimo de Elul?
La circuncisión del corazón se menciona en la profecía de Jeremías también. El utiliza el proceso de la circuncisión como una metáfora para un cambio duradero que viene desde dentro. Los profetas se referían a la eliminación de una ‘Kelipah - una concha o cascara que se forma alrededor del corazón cuando una persona peca. Este depósito cubre y esconde lo que hay debajo. El proceso de la circuncisión, por supuesto, revela lo que hay debajo y el proceso de la circuncisión del corazón revela lo que ya estaba dentro de ella todo el tiempo. El proceso metafórico de revelar el alma que estaba atrapado dentro de esa cascara que lo ocultaba.

La base de este fuerte simbolismo es la premisa de que en el fondo de cada persona hay una ‘neshamá - alma’ que es pura y santa. Esta neshamá siempre desea que se haga lo necesario para servir a Hashem. Pero que está rodeada en el cuerpo humano y por la carne y sus exhortaciones y sus limitaciones en la comprensión del mundo espiritual. A medida que la persona peca o falla en escuchar los deseos del alma una cascara más y más espesa se forma sobre su espíritu. La kelipa le impide verlo, escucharlo o estar en contacto con él. El proceso de Teshuvá / El arrepentimiento es realmente un proceso de retorno, en donde la persona comienza de nuevo a escuchar profundamente a los impulsos del alma. El proceso es tan íntimo que elimina las barreras que bloqueaban el acceso al alma.
El acrónimo de ‘Elul’ está relacionado a este tema, porque durante el mes de Elul, estamos preparándonos para el Año Nuevo de volver a entablar con nuestras almas, eliminar cualquier barrera que estaba obstaculizando nuestro contacto con el alma y estamos tratando de revelar la verdad sobre nosotros mismos que se esconde muy por debajo de la superficie de las paredes lo que le puede colocar alrededor de nuestros corazones y almas.

Pero este pasuk- verso aprovecha esta lección y lo lleva un paso más allá. El verso menciona el amor. El amor es el gran impulso a perdonar, a buscar la unión y el mayor impulso para el desarrollo personal. Este Pasuk revela el instrumento o herramienta de la Teshuvá – arrepentimiento y perdón; el AMOR.

Es por amor a nosotros que Dios nos presenta el mes de Elul. Es por amor que buscamos a Dios y que Dios nos busca a nosotros. Es por amor a nosotros que Dios acepta la Teshuva y perdona.

El acrónimo de ‘Elul’ también se encuentra en el verso de Canticos “Ani ledodi vedodi li = Yo soy de mi amado y mi amado es mío." El encuentro entre Dios y nosotros durante el mes de Elul es un encuentro amoroso. Este encuentro inspira todas las cosas que el amor inspira, incluyendo el perdón y la renovación. Nos permite revelar lo que está escondido en lo profundo dentro de nosotros. Se crea un ambiente de verdad donde uno se siente que puede revelar sus vulnerabilidades y que puede admitir haber cometido errores y se mantenga intacta la relación. Este es el poder del amor que afirma la fuerza al tiempo que reconoce la fragilidad humana. Se faculta y nos permite superar la dificultad.

Nuestros rabinos nos dicen que hay dos formas de inspiración (o motivación) para la Teshuvá (proceso de retorno). El más débil motivador es el "miedo – teshuva be yirah". El temor es el temor de que vamos a ser castigados por Dios por nuestras acciones negativas y por lo tanto nos sentimos inspirados a arrepentirnos. Este nivel de Teshuvá, ya que es auténtico, causa que Dios que nos perdone nuestros pecados anteriores.

La otra y más profunda inspiración y motivación es el "amor." El amor es uno donde la persona se da cuenta de que Dios se ha hecho cargo de él todo el tiempo y su corazón se llena de gratitud y amor. Esta forma de teshuvá, no solamente causa que Dios nos perdona, sino hasta transforma lo negativo en créditos espirituales. Dado que lo negativo nos inspiró a acercarnos a Hashem por amor. Es en este pasuk aprendemos una valiosa lección - el mejor impulsor de la Teshuvá que transforma permanentemente a la persona  es el amor - no es el miedo.
Es el amor que circuncida el corazón destapando la verdad de lo que hay allí y dejando a la persona cambiada para siempre. El amor perdona - misericordia y el amor es eterno.

Que seamos bendecidos este año con una Teshuva Sheleima,  una transformación completa por amor a Hashem, nuestro Dios, para que seamos verdaderamente bendecidos con una vida de significado y bendición. Amén

Shabat Shalom de parte del Rabino Rigoberto Emmanuel  Viñas y familia



Words of Torah in honor of Parashat Nitzavim
“Elul - Love is in the air - A circumcision of the Heart”


And the Lord your God will circumcise your heart, and the heart of your seed, to love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, that you may live.
(Deut. 30:6)
According to the “Ba’al Haturim” Rabbi Jacob Ben Asher (born in Germany 1270 – died in Spain 1343) this pasuk carries within it the acronym for the month of ELUL, the Hebrew month in which this bulletin will circulate. The month of Elul is the month that directly precedes the High Holiday season, the last month of the Hebrew calendar year. During this season, it is a particularly good time to engage in Teshuva (return/repentance). In fact this verse according to him is intended to focus us upon repentance as it makes reference to the process of ‘circumcision of the heart’ which the Baal Haturim describes as the process of Teshuva.
What does circumcision of the heart mean? What does it have to do with Teshuva? Why does it contain the acronym for Elul?
The term ‘circumcision of the heart’ is also mentioned in Jeremiah as well. It uses the process of circumcision as a metaphor for lasting change that comes from within. The prophets were referring to the removal of a Kelipah - a course shell that forms around the heart when a person sins. This shell covers and hides what is beneath. The process of circumcision reveals what is underneath and the process of circumcision of the heart reveals what was within it all the time.
The basis of this strong symbolism is the premise that deep inside each person there is a neshama that is pure and holy. This neshama always wishes that it could do what is necessary to serve Hashem. But it is encased in the human body and it is surrounded by the flesh and its urgings and its limitations in understanding the spiritual world. As the person sins or fails to listen to his heart, a thicker and thicker (kelipah) shell forms over his heart preventing him/her form seeing, listening or being in touch with the strivings of his neshama. The process of Teshuva/Repentance is really a return process whereby the person begins anew to listen deeply to the strivings of the soul. The process is so intimate that it removes the barriers that were blocking access to the soul.
The acronym for Elul is contained in it because during this month of Elul we are attempting (in preparation for the New Year) to reengage with our souls, remove any course barriers that was hampering our contact with the soul and we are seeking to reveal the truth about our own selves which lurks deep below the surface of whatever walls we may have placed around our hearts and souls.
But this pasuk takes this lesson a step further. It mentions love. Love is the great impulse to forgive, to seek union and the greatest impetus for self-development. This Pasuk reveals the instrument or tool of Teshuva – LOVE.
It is out of love for us that the month of Elul is presented to us. It is out of love that we seek God and that God seeks us.
Elul can also be seen as an acronym for the verse in Song of Songs 6:3 ‘Ani ledodi vedodi li = I am my beloveds and my beloved is mine.’ The encounter between us and God during the month of Elul is a love encounter. This love encounter inspires all the things that love inspires including forgiveness, strength, hope and renewal. It allows us to reveal that which is hidden deep inside us that we may have been afraid to reveal until we felt loved and supported. It creates an atmosphere of truth where it is safe to be vulnerable, to have made mistakes and to still remain intact and valuable. This is the power of love! It affirms strength while recognizing human frailty. It empowers and allows us to admit and overcome difficulty.
Our Rabbis tell us that there are two forms of inspiration for the Teshuva/return and repentance process. The weaker motivator is called “Teshuvah beyirah repentance out of fear.” The fear referred to here is a fear that we will be punished by God for our negative actions and therefore we are inspired to repent. This level of Teshuva because it is authentic, causes God to forgive us our previous transgressions. It removes the past but does not strengthen the future.
The other and deeper inspiration and motivator is “love.” The love is one where the person realizes that God has been taking care of him all along and his heart fills with gratitude and love. This form of Teshuva/return not only causes forgiveness but transforms the negative into a positive influence on the future since it was this recognition of the negative or course shell that caused us to draw closer to Hashem out of love. It is in this pasuk that we learn yet another lesson – the motivator for Teshuva that transforms permanently is Love not fear. It is love that circumcises the heart exposing the truth of what’s in there and leaving the person changed forever. Love forgives – love endures and love is eternal. If we want our children and grandchildren to be connected to Judaism and to what we value, they must be taught and motivated with love not fear and force.
Friends one of the wonderful accomplishments of our synagogue, was the creation of a Mission Statement that would encapsulate our goals and aspirations as a synagogue community. Part of this mission statement refers to our synagogue as “Hamakom Ahavat Chinam – the place for love of our fellow man’ a place of unconditional love and acceptance, regardless of background or current level of observance.” I pray that our synagogue continues to grow into a place that supports each of us with sufficient love to reveal the deepest parts of the soul, as we remove the course barriers of the past that hinder the soul’s re-emergence and recognition. May this be the year where we drop off the course shell of bickering and negativity and focus on the positive which nurtures love and individual/communal growth. May we be blessed this year - 5776 - with a Teshuva Sheleima a complete return out of love to Hashem our God so that we may truly live lives of meaning and blessing. Amen.
Shabbat Shalom – From Rabbi Rigoberto Emmanuel Viñas and family

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